Secebis Diri

Ana tidaklah setabah Ummu Khadijah , tidaklah semulia Fatimah Az-Zahra , apa lagi sesabar Masyitah dan sumaiyah , maupun sehebat ummu Sulaim dan seteguh Aisya Humaira . Kerana diri cuma wanita yang cuba untuk menjadi solehah di akhir zaman ini yang dimana aurat semakin dibuka , dimana syahadah hanya pada nama , dimana dunia yang terus dipuja , dimana nafsu fana menjadi santapan utama , dimana batas sentiasa dileraikan , dimana ukhuwah sentiasa di pinggirkan . Ya Rabb , selamatkan dunia ini dari dosa dan maksiat . Wahai kaum Hawa kita cuma An-Nissa . Para pendosa yang terbanyak di neraka . Wahai muslimahku walau kamu tak setabah para Mujahidah . Namun tabahlah pada ketetapan Allah kerana padanya ada syurga . Walau tak semulia para wanita sirah tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara . Kerana padanya ada pahala . Walau tak sesabar para wanita solehah . Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyiksa kerana padanya ada bahagia . Jadilah seorang wanita solehah di dunia akhir zaman ini , jadilah sebutir permata dalam berjuta pasir yang menimbun .


Thursday, May 9, 2013

Pesanan Seorang "Ummi"

Walau sekuat mana kita cuba menyembunyikan sesuatu rahsia daripada seorang insan bergelar "UMMI", kita tidak akan mampu menyembunyikannya. Dia tahu anaknya sedang berduka, dia tahu anaknya sedang kesakitan. Sampailah saat dimana anaknya tidak mampu menyembunyikan perasaan itu, datanglah anaknya kepada dia. Dalam tangisan anaknya, bersuaralah seorang "Ummi"..

Anak : Ya Allah, beratnya ujian ini..

Ummi : Sabarlah sayang.. Allah dengar rintihanmu, Allah faham penderitaanmu.. Doalah padaNya, jangan pernah putus asa.. Kerana kasihkan kita, sayangkan kita, cintakan kita, Dia beri kita ujian.. Redhalah dengan ujian ni, Ummi sentiasa doakan kamu, Lidah ummi tak pernah berhenti mendoakan kamu dalam setiap solat ummi.. 

Anak : Sakit Ummi.. sakitnya Allah sahaja yang tahu..

Ummi : Sayang, sedarlah sesuatu, semua yang ada di dunia ini milik Allah. Tak ada satu pun milik kita. Tak ada.. kita hanya meminjam sahaja dariNya, bila sampai masanya akan diambil kembali apa yang dipinjamkan kepada kita.. Ummi faham apa yang kamu rasa, Ummi teramat faham nak.. 

Anak : Allahu, hanya Allah yang tahu ummi.. tak mampu nak digambarkan sakitnya, peritnya dikhianati oleh manusia..

Ummi : Kita bersedih apabila dikhianati oleh manusia tapi kita lupa kita lah sebenarnya pengkhianat. kita khianat pd Pencipta kita, Pd Allah. Kita duakan Dia, kita lupa pada Dia bila kita bahagia.. kita cari Dia bila kita susah, sedih, derita, jatuh. muhasabah diri sayang.. Ummi tahu kamu kuat, kamu mampu menanggungnya kerana Allah tak kan uji hambaNya melainkan dia tahu hambaNya mampu menanggungnya.. 

Anak : Sedih saat kasih sayang kita tak dihargai.. kenapa manusia buat cmtu pada saya ummi? kenapa?

Ummi : Allah lebih tahu sayang.. biarlah setiap kasih sayang kita tak dibalas, setiap kesetiaan kita dikhianati, setiap usaha kita disia-siakan.. kita masih ada Allah.. yang kita cari Redha Allah, bukan redha manusia.. ummi faham perasaan tu. rasa kehilangan sesuatu yang kita cintai memang sakit.. Tp bila kita redha, Allah pasti gantikan sesuatu yang lebih baik, sesuatu yang kita tak sangka-sangka..

Anak : Apa patut saya buat ummi? perit rasanya.. terlalu perit..

Ummi : Redhalah.. maafkan dia yang melukakanmu.. tetaplah bersabar dalam ujian Allah sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar.. jangan pernah berhenti berdoa.. Allah dengar setiap doa kamu.. Tak indah manusia bila dia tidak merasai bahagia dan derita.. Ummi sentiasa ada untuk kamu. Ummi hanya mampu doakan untuk kamu.. 


Terima kasih Ummi :') 

2 comments:

  1. Keberkatan hidup kita kerana restu ibu

    ReplyDelete
  2. setuju.. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa :') Allah.. doakan untuk syida ye

    ReplyDelete