Secebis Diri

Ana tidaklah setabah Ummu Khadijah , tidaklah semulia Fatimah Az-Zahra , apa lagi sesabar Masyitah dan sumaiyah , maupun sehebat ummu Sulaim dan seteguh Aisya Humaira . Kerana diri cuma wanita yang cuba untuk menjadi solehah di akhir zaman ini yang dimana aurat semakin dibuka , dimana syahadah hanya pada nama , dimana dunia yang terus dipuja , dimana nafsu fana menjadi santapan utama , dimana batas sentiasa dileraikan , dimana ukhuwah sentiasa di pinggirkan . Ya Rabb , selamatkan dunia ini dari dosa dan maksiat . Wahai kaum Hawa kita cuma An-Nissa . Para pendosa yang terbanyak di neraka . Wahai muslimahku walau kamu tak setabah para Mujahidah . Namun tabahlah pada ketetapan Allah kerana padanya ada syurga . Walau tak semulia para wanita sirah tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara . Kerana padanya ada pahala . Walau tak sesabar para wanita solehah . Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyiksa kerana padanya ada bahagia . Jadilah seorang wanita solehah di dunia akhir zaman ini , jadilah sebutir permata dalam berjuta pasir yang menimbun .


Thursday, May 16, 2013

Stay Calm and Move on

Bismillahirahmanirahim.. Assalamualaikum readersss :)

Akhir- akhir ni gatal pulak jari nak meng'update' blog.. hehee ;p tajuk kali ni lebih kepada memujuk rasa.. rasa?? harap bermanfaat kepada semua.. :) 

Hidup ni seperti putaran mentari, terus terbit setiap hari.. :') Kalau biasanya matahari terbit dengan cahaya yg sangat cantik namun ada kalanya ianya pudar disebabkan mendung kelabu. Ada pula masanya ianya menangis kerana harus bertemu dengan saat gerhana yang gelap.

Begitulah putaran antara suka dan duka, derita dan bahagia dalam kehidupan manusia.. ALLAH adalah pelukis kepada diari kehidupan kita. So, even apapun yang terjadi, kita adalah hamba yang perlu mengikut perintahNya, tidak boleh berhenti dari meneruskan perjalanan tak kita apa pun caranya dan keadaannya.

Tidak sempurnalah hidup kita sebagai hamba ALLAH S.W.T jika belum diujiNya dengan pelbagai cabaran. Trust and Believe in Allah. Belum lagi ada malam yang tidak digantikan siang. Itulah cara ALLAH megatur hidup hambaNYA.

Tanpa rasa sedih, duka, dan derita, tidak lengkaplah hidup kita sebagai manusia. Namun ALLAH yang Maha Pengasih tak akan sesekali mengizinkan kita menyimpan luka itu selamanya.. Stay Calm and Trust in ALLAH.. ALLAH is the good Planner :')

Ada yang cakap, "Andai kita masih mengenang luka semalam dan bersedih, bermakna kita melakukan sesuatu tindakan yang bodoh serta gila." kerana tindakan itu hanya membunuh semangat untuk terus hidup, mematahkan tekad dan azam.




Hanya hamba Allah yang beriman tidak berbuat camtu.  Setiap kesedihan, kelukaan dan penderitaan takkan mampu membuat kita "MOVE ON" tak mampu merawat hati yang sakit.  So, Don't let your pain stay with you.. MOVE ON dear self.. we still have ALLAH :')

Biarlah pedih manapun duka tu, belajarlah melepaskannya untuk terus kehadapan. Jika tidak, kita hanya akan menjadi orang yang naik dan takut dengan masa depan kita sendiri. 

Tempahlah syurga ALLAH di dunia dan rindukan belaian halusNYA sebagai penghuni syurga ALLAH, belajarlah untuk tidak menoleh kebelakang.. Hidup ini menolak semua ke hadapan kerana itulah kehidupan.

Jadilah seperti air yang lembut dimana kelembutannya mampu mengubah alur menjadi sungai terdalam dan terpanjang yang mengembirakan setiap penghuninya serta bersahabat dengan semua jisim yang ditemui lalu meninggalkan perubahan positif. 

Yakinlah sunnatullah air yang lembut itu mampu merubah bentuk pantai walaupun batuan keras yang disapannya....  :) 


No comments:

Post a Comment