Secebis Diri

Ana tidaklah setabah Ummu Khadijah , tidaklah semulia Fatimah Az-Zahra , apa lagi sesabar Masyitah dan sumaiyah , maupun sehebat ummu Sulaim dan seteguh Aisya Humaira . Kerana diri cuma wanita yang cuba untuk menjadi solehah di akhir zaman ini yang dimana aurat semakin dibuka , dimana syahadah hanya pada nama , dimana dunia yang terus dipuja , dimana nafsu fana menjadi santapan utama , dimana batas sentiasa dileraikan , dimana ukhuwah sentiasa di pinggirkan . Ya Rabb , selamatkan dunia ini dari dosa dan maksiat . Wahai kaum Hawa kita cuma An-Nissa . Para pendosa yang terbanyak di neraka . Wahai muslimahku walau kamu tak setabah para Mujahidah . Namun tabahlah pada ketetapan Allah kerana padanya ada syurga . Walau tak semulia para wanita sirah tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara . Kerana padanya ada pahala . Walau tak sesabar para wanita solehah . Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyiksa kerana padanya ada bahagia . Jadilah seorang wanita solehah di dunia akhir zaman ini , jadilah sebutir permata dalam berjuta pasir yang menimbun .


Saturday, May 11, 2013

Pesanan seorang Ummi 2

Bismillahirahmanirahim.. semperna hari ibu ni, saya nak shared pesanan seorang wanita yang bergelar "UMMI" untuk kali ke 2..

 Ummi, dialah yang paling memahami anaknya, yang sanggup menangis bersama-sama anaknya. air matanya terlalu mahal untuk menangis bersama anaknya tapi apa daya anaknya tidak tahan menahan kesakitannya.. Suatu subuh, anaknya baring bersama-sama umminya. tersedarlah seorang ummi dan berkatalah dia...

Ummi : Kenapa ni? kenapa menangis?

Anak : Ummi, saya tak kuat untuk sume ini.. (memeluk umminya dan menceritakan masalahnya)

Ummi : Ya Allah, anakku.. Maafkan ummi, ummi tak mampu nak menjagamu sebaiknya, ummi tak mampu nak merawat kesakitan itu.. Maafkan ummi..

Anak : Bukan salah ummi, inilah jalan takdir saya sebagai hamba Allah. cukuplah ummi ada bersama saya sekarang.

Ummi : Ummi sentiasa bersamamu sayang. tabahkan hati kuatkan diri. Dirimu adalah hamba yg terpilih oleh Allah untuk di uji.. Sayang, inilah kasih sayang Allah padamu nak..tinggi darjat kamu andai kamu berjaya melaluinya.. Allah tak kejam.Allah sayang kamu. inilah hadiahNya buatmu.. :')

Anak : Dia tak rasa apa yang saya rasa sebab itulah dia buat cmtu..

Ummi : Lain manusia lain ujiannya.. relakan dia bahagia, relakan dia pergi.. Anak ummi yang kuat, anak ummi yang tabah, anak ummi yang penyabar, anak ummi yang solehah, carilah kekuatan bersama Allah.. Tidak sempurna hidup sebagai hamba Allah andai diri kita belum diuji.

Anak : Apa salah saya ummi? apa dosa saya ummi?

Ummi : Anakku, kamu tak salah apa-apa. Yakinlah ini, belum ada derita yang tidak diganti kebahagiaan, kita pasti diuji, ummi diuji dengan kehilangan ayahmu.. Semakin berat ujian semakin tinggilah darjat kita anakku.Tidak lengkap hidup kita andai kita tak merasai sedih, duka dan derita. Biarlah orang buat kita.. jangan sesekali kita balas..

Anak : Berat ummi, melepaskan sesuatu yang kita sayang..

Ummi : memang berat.. tapi inilah yang terbaik.. Kita masih ada Allah, yang tak pernah tinggalkan hambaNya walau sesaat.. Allah bersamamu anakku, saat kamu menangis, dia melihatnya, saat kamu terpaksa menahan lukamu, dia bersamamu menahannya.. berdoalah. Janganlah terus begini, Ummi tak sanggup melihat mu begini.. andai luka itu boleh ummi hilang kan, ummi pasti melakukannya.. manangislah sepuasnya hari ini dan tersenyumlah untuk esok.. luahkan segalanya, keluarkan kesakitanmu..

Anak : Allah.. Allah.. Allah.. Allah.. Ya Allah..

Ummi : Ummi sentiasa doakan kan untuk kamu.. untuk kebahagiaan kamu.. Ummi tahu anak ummi yang solehah ini kuat lebih dari dia bayangkan.. Salah jika kita anggap dia milik kita kerana dia adalah milik Allah.. bila kita dah jumpa seseorang yang tepat, kita akan diuji Allah dengan sesuatu yang lebih baik lagi. sama ada kita kuat atau tidak.. Sekarang kamu dah lihat kan.. Dia kalah dengan ujian ini.. Dia tak mampu pertahankan kamu.. Allah nak tunjuk kamu kebenarannya, dan inilah kebenarannya.. Cintailah seseorang yang berusaha untuk kamu, berusaha mempertahankan cintanya.. yang tetap pendiriannya walaupun di uji dengan wanita yang lebih baik..




No comments:

Post a Comment